آموزش فتوشاپ ساخت یک چشم انداز شب زمستانی همراه با شفق قطبی

آموزش ساخت یک چشم انداز شب زمستانی همراه با شفق قطبی در نرم افزار فتوشاپ

در این آموزش قصد داریم به شما ساخت یک منظره شب زمستانی  همراه با یک آسمان دارای شفق قطبی را نشان بدهیم. شما خواهید آموخت که چطور با ترکیب رنگ ها و لایه های مختلف یک افکت نوری زیبا را ایجاد کنید.

پیشنمایشی از پروژه نهایی

منابع این آموزش (دریافت از فروشگاه همراه با PSD پروژه)

  • ستاره ها
  • شفق قطبی
  • پس زمینه
  • درخت ها
  • کوه های سمت چپ
  • کوه های سمت راست
  • خرس

 

مرحله اول

یک سند جدید با ابعداد ۱۳۰۰ در ۸۰۰ پیکسل با رنگ سفید ایجاد کنید.(شما در انتخاب سایز و رنگ آزاد هستید)

برای ساخت لایه جدید دکمه Ctrl+Shift+N را فشار دهید.و سپس کلید  G برای فعال کردن  Gradient Tool فشار دهید، Radial Gradient را به همراه کد رنگ #۰۲۲۲۴۰  و #۰۹۳b62 انتخاب کنید و  یک خط از بالا به پایین بکشید میتوانید نتیجه را در تصویر زیر تماشا کنید.

مرحله دوم

مجموعه پس زمینه ستاره ای را باز کنید ، من Starry 1  را انتخاب میکنم و با استفاده از ابزار Move  یا کلید میانبر v آن را به داخل سند درگ میکنم  و Mode آن را به Color Dodge تغییر میدهم.

مرحله سوم

برای تغییر رنگ تعدادی از ستاره ها من ازAdjustment Layer  همراه با Clipping Mask استفاده میکنم

روی لایه ستاره ها ، به Layer-New Adjustment Layer-Channel Mixer  بروید

و شما میتوانید تعدادی از ستاره های قرمز رنگ را مشاهده نمایید

مرحله چهارم

تصویر شفق قطبی را روی آسمان قرار بدهید و Mode آن را به Screen تغییر دهید

برای ماسک کردن این لایه روی دومین دکمه پایینی پنل لایه ها کلیک کنید ، از یک براش مشکی نرم با Opacity کم (حدود ۲۰ درصد ) برای کاهش برخی از نور های شفق قطبی استفاده نمایید.

شما در تصویر زیر میتوانید نحوه انجام و نتیجه کار من را ببینید.

مرحله پنجم

از این لایه یک کپی بگیرید ، آن را به صورت افقی بچرخانید (Edit-Transform-Flip Horizontal) و آن را به سمت راست جابجا کنید.

ار ماسک کردن لایه برای پاک کردن لبه های سخت و ترکیب آن با بقیه استفاده کنید.

مرحله ششم

برای ویرایش همه لایه های شفق قطبی با هم ، همه آنها را انتخاب کرده و با زدن کلید هایCtrl+G  یک گروه تشکیل دهید.

Mode این گروه را به Screen  تغییر دهید (این خیلی مهمه که قبل از تشکیل گروه یک نسخه از افکت را نگه دارید).  یک لایهCurves  همراه با این گروه ایجاد کنید (بالای همه لایه های شفق قطبی)

تنها با تغییر Mode این لایه Curves  به  Screenبر روی تمامی لایه های درون گروه تاثیر خواهد گذاشت

مرحله هفتم

برای افزایش نور های آسمان من یک لایه جدید ایجاد و برای انتخاب بخشی از آسمان از ابزار Rectangular Marquee استفاده میکنم.

از براش نرم و دو رنگ (#f79ead,#acbbc5) برای رنگ آمیزی لبه های این ناحیه استفاده کنید همانطور که  در تصویر زیر نشان داده شده است.

این لایه را به یک  Smart Objectتبدیل کنید و به منوی Filter-Blur-Motion Blur بروید.

از Ctrl+T  برای چرخاندن و بزرگنمایی این بخش استفاده کنید

مرحله هشتم

از ماسک کردن لایه برای Blur کردن بخش های بالایی این افکت استفاده کنید

Mode را به Hard Light  تغییر دهید و اسم لایه را به “Sky Light” یا هر چیزی که دوست دارید تغییر بدید

مرحله نهم

تصویر کوه های سمت چپ را باز کنید و در سمت چپ سند قرار دهید (شما میتوانید از PSD پروژه استفاده نمایید)

مرحله دهم

من از یک لایه Adjustment به صورت (Clipping Mask) شده برای تاریک تر کردن و تنظیم رنگ کوه ها استفاده میکنم

روی دومین لایه  Curves ، من از یک براش نرم مشکی برای پاک کردن بخش سمت چپی که قصد دارم نسبت به بقیه بخش ها تیره تر باشه استفاده کنم

مرحله یازدهم

من میخوام که حاشیه کوه ها جایی که به آسمان نزدیک تر است از بقیه بخش ها  روشنایی بیشتری داشته باشد  بنابراین من یک لایه جدید به صورت (Clipping Mask) ایجاد میکنم  و بعد از یک براش نرم با رنگ #acbbc5 با Opacity 55 الی ۵۰ برای رنگ آمیزی امتداد حاشیه کوه استفاده میکنم.

مرحله دوازدهم

کوه راست را بردارید و آن را در سمت راست سند قرار دهید.

مرحله سیزدهم

من از Curves و Color Balance برای برای تغییر رنگ و تاریک تر کردن کوه استفاده میکنم

روی دومین لایه Curves ماسک شده از براش نرم برای کاهش نور در سمت راست این کوه استفاده میکنیم

مرحله چهاردهم

در این مرحله ما باید کوه سمت راست را بیشتر روشن کنیم.

یک لایه جدید به صورت (Clipping Mask) ایجاد کنید و Mode آن را به Overlay تغییر دهید و با فشردن کلید های Alt+Backspace آنرا روی ۵۰% Gray تنظیم کنید.

از ابزار Dodge با دامنه حدود ۲۰ درصد برای روشنتر کردن حاشیه کوه ها استفاده کنید.

شما میتوانید نتیجه کار من را در دو حالت Normal Mode و Overlay در تصویر زیر تماشا کنید

مرحله پانزدهم

درخت ها را از بکگراند جدا کنید و آنها را در سمت چپ سند قرار دهید ، به یاد داشته باشید که آنرا قبل از تغییر سایز به Smart Object تبدیل نمایید.

مرحله شانزدهم

از این لایه یک کپی بگیرید و آن را به صورت افقی بچرخانید .

آنرا به سمت راست ببرید و بزرگتر کنید.

از ماسک کردن لایه برای پاک کردن برخی از حاشیه های سفت و سخت و بخش های باقی مانده از پس زمینه استفاده نمایید.

مرحله هفدهم

از لایه های درخت ها یک گروه تشکیل دهید . همانطور که برای شفق قطبی این کار را کردید اما Mode آنرا بر رویNormal  قرار دهید . من اسم این لایه ها را “۱” و “۲”  قرار می دهم.  یک لایه Adjustment برای تغییر رنگ و تاریک تر کردن آن برای این گروه ایجاد کنید

من روی لایه Curves ماسک شده از یک براش با رنگ مشکی و Opacity 20 درصد برای پاک کردن بالای درخت ها و بخش هایی از درختان که باید روشن تر شوند استفاده کنید.

در لایه تغییر رنگ ماسک شده بخش پایینی سمت راست درختان را پاک میکنم

روی لایه Levels ماسک شده  بالا و پایین سمت راست درخت ها را پاک میکنم

مرحله هجدهم

تصویر پس زمینه را باز کنید، از ابزار Polygonal Lasso با کلید میانبر (V) برای انتخاب زمین استفاده کنید

بخش انتخاب شده را درگ کنید و در سند پروژه رها کنید و آن را در پایین قرار دهید.

از این لایه یک کپی تهیه کنید ، آنرا به صورت افقی بچرخانید و از ابزار Warp (Edit-Transform-Warp) برای ایجاد خمیدگی در آن استفاده کنید.

مرحله نوزدهم

برای لایه های بکگراند یک گروه ایجاد کنید من اسم آنها را “۱” و “۲” میگذارم.

از سه لایه Adjustment برای تغییر رنگ و تاریک تر کردن آنها استفاده میکنم .

روی لایه Curves ماسک شده  از یک براش با Opacity خیلی کم حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد برای نمایانی بخشی از قسمت های زمین استفاده میکنم. روی لایه Level ماسک شده از براش با Opacity 100 درصد برای بخش جلویی زمین استفاده میکنم (که نزدیک ترین نور از آسمان است).

مرحله بیستم

تصویر خرس را باز کنید و آن را در حاشیه کوه های سمت چپ قرار دهید.

مرحله بیست و یکم

برای ساخت سایه برای خرس ، یک لایه جدید در زیر لایه خرس ایجاد میکنم . کلید Ctrl را درحالی که روی تصویر لایه خرس کلیک میکنم نگه میدارم تا لایه خرس به کلی انتخاب شود.

به Edit-Fill برید و یا کلید های  Shift را به همراه F5  فشار دهید و محیط انتخابی را با رنگ سیاه پر کنید . از منوی Edit-Transform-Flip Vertical را انتخاب کنید سپس آنرا به Smart Object تبدیل کنید . از کلید های Ctrl + T  برای جابجا کردن سایه مانند تصویر زیر استفاده کنید.

Opacity آنرا به ۵۰ درصد کاهش دهید و از ماسک کردن لایه برای Blur کردن پایین سایه استفاده نمایید.

به Filter-Blur-Gaussian Blur برید و radius رو روی ۳px تنظیم نمایید

مرحله بیست و دوم

برای اصلاح سایه روی خرس یک لایه جدید به صورت Clipping Mask ایجاد میکنم ، من از رنگ #c5bf9f استفاده میکنم (رنگ مشابه خرس) و بخش های تیره را رنگ میکنم.

مرحله بیست و سوم

من از یک لایه Adjustment دیگر برای تنظیم رنگ و تاریک تر کردن خرس استفاده میکنم

روی لایه Curves ماسک شده  از یک براش برای پاک کردن بخش هایی که نمی خواهیم تاریک باشند استفاده می کنیم.

مرحله بیست و چهارم

از یک لایه Adjustment در بالای همه لایه ها برای تغییر رنگ و کنتراست کل تصویر استفاده میکنم.

روی لایه Level ماسک شده من از یک براش برای پاک کردن بخشی از آسمان ، لبه های کوهستان و بخش جلویی بکگراند استفاده میکنم.

مرحله بیست و پنجم

برای ایجاد فوکوس و یک کنتراست قوی ، یک لایه جدید در بالا ایجاد میکنم ، Radial Gradient را به همراه رنگ پیشفرض (مشکی و سفید) اعمال میکنم و  Mode را به Soft Light تغییر می دهم.

مرحله بیست و ششم

برای ساخت انعکاس نور از آسمان به منظره، دو لایه در بالا اضافه میکنم.

بر روی اولی از یک براش با رنگ #f79ead همراه با Opacity 40 تا ۸۰ درصد برای رنگ آمیزی آسمان ، لبه های کوهستان ، روی خرس ، زمین و درخت ها استفاده میکنم. Mode این لایه را بر روی Soft Light قرار دهید.

روی دومین لایه من به استفاده کردن از براش برای رنگ آمیزی درست مثل لایه اول ادامه می دهم، به خاطر داشته باشید برای طبیعی تر شدن نتیجه Opacity براش را افزایش دهید

مرحله بیست و هفتم

لایه Adjustment دیگری در بالا برای افزایش رنگ ، اشباع وافزایش لرزش تصویر ایجاد کنید

بر روی لایه ماسک شده تنظیم رنگ از یک براش برای کاهش رنگ برخی از بخش ها استفاده کنید.

مرحله بیست و هشتم

در اینجا جزئیات کوچک اهمیت ویژه ای  دارند. شما ممکن است متوجه یک چوب کوچک در بکگراند شده باشید. من نمیخواهم آنرا با ابزار Clone پاک کنم بلکه میخواهم جزئیات بیشتری را برای آن ایجاد کنم. اون نیاز به سایه دارد! برای انجام اینکاریک لایه جدید در گروه پس زمینه ایجاد میکنم (بالاتر از ۱ و ۲) ، از ابزار Pen برای ساخت یک خط روی زمین استفاده میکنم و به آن یک برجستگی با براش مشکی به ابعداد ۱px می دهم.

 

در آخرGaussian Blur را با مقدار ۱px در بالای این سایه و در لایه ماسک شده قرار می دهیم.

نتیجه نهایی :

دانلود Psd پروژه نهایی همراه با منابع آموزش

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *